Útěky a vyhánění z pohraničí českých zemí 1938-1939 III, Jan Benda


Židé v pohraničí a jejich situace - pokračování


Vězni byli internováni v lágrech několik týdnů. Propuštění následovalo jen v těch případech, pokud se písemně zavázali k emigraci. Zmíněné postupy se vyzkoušely už v případě burgenlandských židů na jaře roku 1938. Těžkou zkušenost měl zmocněnec státního zastupitelství v Karlových Varech Lebr. „Byl natolik ohrožován na svém životě kamením a shluky lidí, přestože ho chránila ozbrojená četnická stráž, nezbylo mu nic jiného než odjet do Prahy, kde se po příjezdu nervově zhroutil.“


Ve dnech křišťálové noci, představující vrchol nacistického teroru v prvních týdnech po připojení, se na několika místech protnuly osudy židů a Čechů. I z verbálních projevů henleinovců odvozovali někteří hraničáři, že těžký úděl židovského obyvatelstva bude v budoucnu přichystán i jim. V Duchcově provedli ordneři pogrom na Čechy a židy. Předtím než byla akce zahájena, vypnuli proud v celém městě. Pět set členů FS pochodovalo městem a demonstrovalo za odchod Čechů a židů. Podle jiné zprávy to byl dav o 300 osobách vedený místním starostou. Shluk obyvatelstva vedle protižidovských hesel křičel, že všichni Češi musí do tří měsíců z Duchcova zmizet. 


Vytloukali výkladní skříně, rozbíjeli firemní štíty a okenní skla neněmeckých obchodů. Zboží bylo z části rozkradeno a zničeno. Jen některé z již arizovaných firem řádění minulo. Majitelé poničených krámků však mohli požadovat náhradu, k čemuž byla zřízena zvláštní kancelář. Odškodnění se netýkalo neárijských vlastníků, ti museli odstranit poškození na svoje vlastní náklady. Češi, židé byli biti, týráni a bráni do vazby. „Antonína Nováka, zedníka, zachránila jedna německá rodina, která prohlásila, že v bytě již bydlí pouze Němci. Jinak se mi již demonstranti dobývali do bytu a vyrazili dveře.“ Němci, kteří sloužili v čsl. armádě a kteří nastoupili při mobilizaci vojenskou službu, byli zatčeni. Při výtržnostech asistovala německá posádka a gestapo. Ničení českých obchodů bylo zdůvodňováno tím, že „Češi pracují se židy společně proti Říši.“


Jak konstatovala zpráva určená ministerstvu vnitra, pogrom na české obchody přispěl k rozhodnutí mnoha českých obyvatel odejít z pohraničí do vnitrozemí druhé republiky: „Sklíčenost Čechů a obava před dnešní noci mají za následek, že velká část českého obyvatelstva se připravuje k vystěhování do československého území.“

V Duchcově se po dnech, kdy se konaly excesy proti židům a Čechům, ustavily velké tlupy mladíků, jež byly ozbrojeny sekerami a které si vzaly za úkol poškozovat pozemky, domy a zahrady českých lidí. „Provolání „Pryč s Čechy“ byly na denním pořádku. „Nejdřív židi, potom Češi.“  V nočních hodinách vyzývali Čechy, aby opustili do 24 hodin město a hrozili jim vězením. V následujících dnech se ustavily podobné likvidační tlupy také v Bílině, Jeníkově (Janneg), Mostu a Lomu u Mostu (Bruch). Během křišťálové noci se v Chomutově odehrály podobné manifestace. „Demonstranti vytloukli židovské a české obchody a do bytů Čechů byly házeny kameny.“ Při protižidovských shromážděních ve Štětí se demonstrovalo i proti Čechům a byla pronášena hesla „Pryč se židy a Čechy, v německé říši není pro  místa.“ Akce se zúčastnilo asi 600 osob.

V noci z 11. na 12. listopad 1938 táhnul Hustopečemi 400 členný henleinovský dav a u každého obydlí Čechů provolával: „Was sind Tschechen? A odpovídal: Schweine!“ 

V Holýšově a Stodě obcházely "zástupy Němců" za noci a ve večerních hodinách příbytky Čechů, kterým spílali. "Házejí bláto do okna, pruty švihaní po oknech, čímž tyto neustále znepokojují a týrají."

 

Z Teplic-Šenova uprchlo na začátku listopadu 1938 několik Čechů, které po obsazení německé úřady poslaly do Lipska k zemědělským pracím. Původní transport čítal 500 mužů. Bilance křišťálové noci a následujících drancování, které se protáhly až do počátku nového roku, obnášela 44 vypálených a zbořených synagog, 3 modliteben a 66 zdevastovaných židovských hřbitovů. Docházelo i k antisemitsky motivovaným vraždám.


Vyhošťování židů z pohraničí neskončilo. V některých obsazených obcích byli v sobotu 26. listopadu 1938 svoláni na obecní úřady a vyzváni, aby do 4 dnů se z Německa vystěhovali. „Rovněž Čechům je některými občany, hlavně ordnery vyhrožováno, jakmile budou hotovi se židy, přijdou na řadu Češi. "Během jednání rady politické správy z Třeboně dal říšský komisař z Gmündu zřetelně najevo, že židé budou bez výjimky z obsazeného území vyháněni." Brzy byly přijaty další omezující normy. Nařízení o vyřazení židů z hospodářského života z 12. prosince 1938 jim zakazovalo provozovat jakékoliv obchodní podniky nebo vykonávat řemeslo, a to i v místech, kde žili. Nakupovat měli pouze u árijských obchodníků. V obcích, kde bydlelo více židů, měly být určeny zvláštní obchody výlučně pro ně. V praxi se tak nedělo. Jedinou povolenou živností zůstalo holičství a pohřbívání mrtvých, v obou případech pouze souvěrců. Vedoucí zaměstnanci židovského původu měli být propuštěni bez odstupného a dalšího zaopatření. V prosinci 1938 vyšlo také nařízení o přihlašování židovského majetku na sudetoněmeckém území. I v běžném životě byla židům činěna různá příkoří. V Kolešovicích na Rakovnicku jim v noci neznámí lidé ucpali komíny. Závady si museli vzápětí nechat odstranit, za což byl vybírán poplatek 12 říšských marek.

Trutnovští židé měli zakázáno jezdit po náměstí a museli přes město chodit pěšky. Jedna z dalších zpráv uváděla lapidárně, že židé, pokud zůstali, byli stále šikanováni. Reakce místního německého obyvatelstva na perzekuci židů vykazovaly obecně paralely se všeobecnými postoji obyvatelstva v Říši. Nemálo německých obyvatel perzekuční opatření schvalovalo. Pravověrní stoupenci NSDAP se dokonce zasazovali za označování židů ze smíšených manželství, aby se zamezilo jejich údajnému zvýhodňování. V roce 1941 byla pro židy zavedena povinnost označovat se "žlutou židovskou hvězdou". 

Posléze začaly transporty do nacistických koncentračních a vyhlazovacích táborů s plynovými komorami. Jen do Terezína bylo ze sudetské župy odtransportováno v letech 1941–1945 více než 600 židů. Neunikla však ani většina těch, kteří se zachránili útěkem do vnitrozemí v roce 1938 a tím se dostali dočasně z rukou nacistů.

Těšínsko - území, obyvatelstvo, situace české, německé a  židovské populace

    Rok 1938 znamenal zahájení otevřené propagandistické kampaně za připojení československého Těšínska k polskému státu. Uvedenou snahu korunoval úspěch v ranních hodinách 1. října 1938, kdy Syrového vláda přijala noční polské ultimátum z 30. září 1938, požadující odstoupení většiny území, který Poláci označovali jako „Zaolzie“. Jednalo se o celý politický okres Fryštát, téměř celý politický okres Český Těšín a několik obcí či jejich částí z politického okresu Frýdek. Zabírané území dosahovalo rozlohy asi 830 km² a polská vojska ho obsadila ve dnech 2. října (Český Těšín a okolí) a 4.  11. října 1938 (další části oblasti). Složité rozhovory o definitivním stanovení nové hranice byly ukončeny podpisem delimitačního protokolu 23. listopadu 1938. 

Ještě se však musely dořešit problémy na nejspornějším úseku v prostoru Morávky. Při obsazování docházelo na hranici téměř denně k přestřelkám a jiným násilným akcím polských bojůvkářů – jednalo se o dobrovolnické organizace, které byly vytvářeny za účelem podpory polské armády v případě vojenského konfliktu – Organizacja Bojowa a Legion Zalziański. Rozsah incidentů si dokonce vyžádal posílení místního praporu Stráže obrany státu.

Polská správa vytvořila ze soudních okresů Bohumín a Fryštát okres Frysztat. Bývalé soudní okresy Český Těšín a Jablunkov byly připojeny k okresu Cieszyn. Celé Těšínsko se stalo součástí Katovického vojvodství. Na zabraném území žilo podle sčítání v roce 1930 232 282 obyvatel, z nichž 123 459 se přihlásilo k Čechům, 76 303 k Polákům a 17 351 k Němcům. Mnozí obyvatelé, kteří se dříve prohlašovali za Čechy, se i z obav o majetky deklarovali za Poláky.


V důsledku vysídlení a persekucí odešlo podle Mečislava Boráka přes 30 tisíc Čechů a asi 5 tisíc Němců. Šíma uvádí k 1. červenci 1939 19 560 uprchlíků z Těšínska ( 1 226 Čechů, 280 Němců, 428 židů,146 Poláků, 480 jiné národnosti).  

Evakuovalo se i 3515 státních zaměstnanců. Počet jejich rodinných příslušníků lze odhadnout asi na 7500 lidí. Potvrzoval by se tak Borákův předpoklad ohledně počtu vyhnanců. Vypovězení Němci odešli ve velké většině přes Československo do Říše.

   

      Perzekuce českého obyvatelstva po zabrání území Polskou republikou měla řadu forem. Po převzetí obcí došlo k rozpuštění dosavadních obecních zastupitelstev a řízení obcí převzali vládní komisaři. Jediným úředním jazykem se stala polština. Byly uzavřeny všechny české školy a knihovny. Likvidace postihla i české spolky. Konání českých bohoslužeb bylo zakázáno. Nastalo masové propouštění ze zaměstnání jak úředníků, tak dělníků v průmyslu a zemědělství. 

    V průběhu října přišlo o místa více než 2000 horníků (k 30. listopadu 1938 jich bylo na 1700), kteří byli zpravidla následně vyhoštěni. Obdobný osud potkal i řadu zaměstnanců hutních podniků, např. z bohumínských drátoven bylo propuštěno do poloviny listopadu 234 Čechů. Jen o něco lépe na tom byli místní Němci.

  

Bezpochyby největší vliv na situaci Čechů žijících na Těšínsku mělo nucené vystěhovávání a vyhánění. Pro přinucení obyvatelstva k opuštění dosavadního domova bylo používáno různých forem nátlaku. Široká škála prostředků postupovala od prostého vyhrožování přes přímé fyzické násilí na osobách a majetku  k různým formám vypovídání ve lhůtě 6, jindy 24 či 48 hodin. 

Vyhošťování probíhalo tak, že občané byli předvoláni na obecní nebo policejní úřady, kde jim byl dán ústní rozkaz k vystěhování. Stejným způsobem byli vypovídáni i zaměstnanci od správ závodů. „Na místech jsou ponechávání pouze odborníci a to jen do doby zapracování nových sil. Písemné potvrzení a vypovězení, resp. vyhošťovací dekret nebývá doručen.“ Užívala se i „metoda vyhrožování“, kdy české obyvatelstvo navštěvovala přímo v bytech polská finanční stráž, ale také polští policisté a vyzývali je k opuštění území do 24 hodin pod pohrůžkou, že „po uplynutí této lhůty nikdo vypovězeným neručí za bezpečnost života a majetku.“ Polští bojůvkáři si počínali stejným způsobem. Po neuposlechnutí následovalo demolování bytů ručními granáty nebo vypálení. Akci vypovídání podporoval „Dziennik Polski“, který ve svých sloupcích uváděl jmenovitě lidi, které nazýval čechofily, kritizoval jejich činnost před záborem a vyzýval je k urychlenému opuštění zabraného území.

Ve dnech 21. a 22. prosince 1938 proběhly ve všech policejních stanicích na odstoupeném území soupisy osob české národnosti, které měly být vystěhovány do Československa. Podle dochovaných seznamů se to týkalo 3866 osob. Jako důvody pro zařazení do registrů byly uváděny:„zatvrzelá čechofilka, český agitátor, nepřítel polského národa, verboval děti do české školy, provokatér, apod.“ 


Zpráva policejního ředitelství v Moravské Ostravě popisovala, jak polské úřady různými postupy znesnadňovaly existenci českým lidem. „To tím způsobem, že je jednak zbavují existence a existenčních možností, jednak hromadně jsou jim doručovány propustky do Moravské Ostravy bez práva návratu do Polska. Týž osud postihl také mnoho osob německé národnosti.“ Přestože Těšínské Slezsko bylo nejmenším odstoupeným územím, podíl uprchlíků z něj byl druhý největší, což svědčí o silném tlaku vyvíjeném na nepolské obyvatelstvo žijící v této oblasti. Denní průměr vyhnanců činil 200 až 300 osob. Na Ostravsku nastala v důsledku toho velká bytová nouze a také další obtíže spojené s přechodným ubytováním a stravováním. Častou záminkou pro vypovídání celých skupin obyvatelstva z Těšínska byla odveta za protipolské akce českých bojůvek v obsazeném území,které byly reakcí na podobné akce polských bojůvek zaměřených protičesky.


       Hrozivý příklad týrání se odehrál v okupovaném Petřvaldě, kde polská jízdní policie ztloukla několik občanů. „V Petřvaldě se shromáždilo několik tisíců osob československé národnosti, které očekávaly příjezd delimitační komise. Jakmile se počaly shromažďovat, vyšlo pět polských pohraničních strážníků s několika vlčáky. Vyzvali shromážděné občanstvo, aby vyklidilo silnici. Občané poslechli. Asi za půl hodiny přijelo 40 mužů polské jízdní policie, kteří bezohledně a zcela bezdůvodně vjeli s koňmi do shromážděného davu a začali tlouci surově a nemilosrdně obušky. Nato pustili z řemenů psy mezi lidi, takže celá řada občanů byla psy pokousána a ještě obušky do bezvědomí zbita. Jednu ženu smýkal policista za vlasy po zemi a nechal ji v bezvědomí ležet na silnici. Poté přišla četa vojáků, která zaujala proti davu palebné postavení. Teprve potom se dav rozešel.“


Proti útisku a vyhošťování českých obyvatel intervenovaly československé úřady u polského vyslanectví v Praze, činnost v tomto směru vyvíjelo i československé zastoupení ve Varšavě. Proti postupu polské policie protestovala také diplomatická nóta odeslaná v listopadu 1938 polskému ministerstvu zahraničí. 

O výsledcích akce referovala zpráva ministerstva spravedlnosti: „Při diplomatických zákrocích zpravidla Poláci zpočátku slibovali věc vyšetřit, vymlouvajíce se, že jim o příčině naší stížnosti není nic známo. Skutečně nastalo pak určité zeslabení útisku, avšak když došlo k násilným činům českých lidí, na druhé straně prohlásili Poláci otevřeně, že odvetou za to vyhošťují naše lidi.“ Akce českých bojůvkářů, z nichž někteří vystupovali pod jménem odbojové organizace tzv. Slezský odboj, začala československá vláda od ledna1939 rozhodněji potlačovat, což se projevilo i ve snížení  počtu vyháněných nepolských obyvatel.

Tento trend potvrzovala relace československé subkomise pro Těšínsko z března 1939. „Jinak zdá se, že od posledních dnů měsíce ledna 1939 dochází na česko-polském pohraničí k určitému uklidnění, ježto nejsou hlášeny nové incidenty a vypovídání též již přestalo, takže počet uprchlíků z Těšínska se denně zmenšuje.“ Počet uprchlíků za únor 1939 činil 4159 osob, přičemž většina z nich měla opustit území dobrovolně. 

Hlavní důvody pro zastavení vyhošťování měly spočívat v hospodářských potížích v odstoupené oblasti (nedostatek kupní síly a rovněž chybějící adekvátní náhrada za uprchlé obyvatelstvo v dělnických zaměstnaneckých kategoriích). Tato argumentace tak potvrzuje, že není možné chápat vyhánění Čechů jenom jako odvetu za činnost různých bojůvek. Jak bylo již uvedeno výše, všechna opatření, která byla zavedena na obsazeném Těšínsku, měla jediný cíl - eliminovat všechno české, uvolnit pracovní místa pro polské obyvatelstvo a přispět k „navrácení“ polského charakteru tohoto regionu. České obyvatelstvo se mělo buď vystěhovat, nebo popolštit. Jedním z konkrétních projevů byla vyhláška z 10. října 1938 o „potřebě upravit emigraci osob české národnosti“, jejímž cílem bylo uvolnění prostoru pro polské navrátilce. České obyvatele vyzývala k vystěhování v termínu do 1. listopadu 1938. Právo na získání polského občanství měly mít dle dekretu prezidenta Polské republiky pouze ty osoby nepolského původu, které měly domovské právo v některé obci na Těšínsku nepřetržitě od 1. listopadu 1918 (tzn., že ho získali do tohoto data) a příslušeli tam k 20. říjnu 1938. Polské orgány a úřady v obsazeném území však vyhošťovaly, a to i české obyvatelstvo usedlé a příslušné na toto území před l. listopadem 1918. Probíhaly také změny za účelem proměny majetkové struktury. Hospodářská rada přidělovala ihned do každého závodu vojenského velitele a komisaře - školeného odborníka.

Všechny tyto zásahy měly zajistit, co nejrychlejší začlenění Těšínska do polské   politické a ekonomické sféry. Perzekuce nezasáhla jen Čechy, dotýkala se i židů. „Z Těšínska jsou vypuzováni nejen Češi, nýbrž také Šlonzáci a židé,“ uváděla policejní zpráva z listopadu 1938. 


Židům na okupovaném Těšínsku bylo odpíráno osvědčení o polském státním občanství, byli zapisováni jako cizinci a poté zpravidla vyhoštěni. Podle dekretu polského prezidenta z 19. října 1938 bylo podmínkou k udělení osvědčení o polském státním občanství přihlášení se k polské národnosti. Také mnozí Němci z obsazeného Těšínska pracující v Moravské Ostravě žádali o povolení pobytu v republice. Mezi německými uprchlíky byli i penzisté, tedy bývalí českoslovenští zaměstnanci, kterým Polsko odmítlo vyplácet důchody. Bylo jim upíráno polské občanství a přistupovalo se k nim jako k nežádoucím. Policejní orgány republiky se snažily jejich přílivu bránit, ale s ohledem na poměr republiky k Říši musely tento přístup přehodnotit.

Činnost polských úřadů vyvolávala nelibost českého obyvatelstva ve druhé republice. Tlak na reciproční vypovídání osob z neobsazené části Těšínska se uplatnil pouze zčásti. „Vzhledem k náladě v určité části obyvatelstva, jsem přistoupil začátkem listopadu 1938 k vypovídání polských státních příslušníků,“ uvedl v hlášení ostravský policejní ředitel a pokračoval, „toto vypovídání bylo prováděno přísně a nestranně a pouze z důležitých důvodů byly poskytovány lhůty k vystěhování.“ 

Vyhošťování polských státních příslušníků se stalo jedním z bodů protestní nóty, kterou podala polská vláda československému ministerstvu zahraničí 21. prosince 1938. Ze jmenovaného obvodu bylo vypovězeno 1640 polských občanů, vesměs židovského původu s dostatečnou lhůtou k vystěhování. Do 13. prosince 1938 odešlo „jen“ 500 Poláků. Zemský úřad v Brně uvažoval o vypovědění dalších 3230 Poláků. Zmíněné vyhošťovací akce byly prezentovány jako odvetná opatření a jejich hlavní smysl spočíval v uvolnění míst pro české obyvatelstvo. Vyhošťovat cizince navrhoval i místní ostravský tisk, mělo se jednat až o 8000 cizinců žijících v Moravské Ostravě.

Okupace zbytku českých zemí přispěla k dalšímu zmírnění protičeského kurzu. Podílela se na tom také napjatá mezinárodní situace. Po zářijovém přepadení Polska Německem se Těšínsko stalo součástí vládního obvodu Katovice, říšské provincie Slezsko.


Situace Čechů na Slovensku a Podkarpatské Rusi v období druhé republiky

Není cílem práce zabývat se detailně situací ani migrací českého obyvatelstva ze Slovenska a Podkarpatské Rusi. Navíc v případě Slovenska k této otázce existuje bohatá literatura. Podle sčítání lidu provedeného v roce 1930 žilo na Slovensku 120 926 Čechů. 

K 31. prosinci 1938, kdy se uskutečnilo sčítání zjednodušeným způsobem, bylo na území Slovenska zmenšeného o oblasti postoupené Maďarsku po vídeňské arbitráži zaznamenáno 77 488 Čechů. Česká menšina netvořila kompaktní osídlení a měla specifickou neúplnou sociální strukturu, neboť mezi ní převládala inteligence a vojsko. Po Mnichovu slovenský politický život postupně ovládla Hlinkova slovenská ľudová strana, která po převzetí moci likvidovala demokratický systém a položila základy autoritativního režimu. Propaganda ľuďáků směřovala proti všemu českému, proti ideji československého státu i proti její praxi. HSLS využila toho, že idea čechoslovakismu nezohledňovala svébytnost slovenského národa a také toho, že Slovensku v důsledku nedostatku vlastních sil museli zpočátku existence v republice pomoci odborníci a inteligence z řad českých pracovníků. Tato podpora byla však příliš silná a nebyl brán zřetel na dorůstání nové slovenské inteligence v průběhu třicátých let, která mohla obsadit řadu pracovních míst. 


             Slovensko se proto mělo zbavit českého podílu a vlivu ve všech sférách společenského, hospodářského a kulturního života. Byla k tomu využívána různá propagandistická hesla jako „Slovensko Slovákům“, „Češi peši do Prahy“, „Čech do mecha a mech do Dunaja“ apod. 

           Olej do ohně přilévalo i slovenské vysílání vídeňského rozhlasu, kde byly uváděny zahrocené relace proti zaměstnancům z Čech, především četnictvu a finanční stráži. V jedné z nich byla šířena nepodložená informace o nenávisti slovenského obyvatelstva vůči velké většině českého četnictva a učitelstva, která zapůsobila „neblaze“ právě na tyto skupiny obyvatelstva. Přístup luďáků k českým státním zaměstnancům měl formu tlaku vedoucího k odchodu do českých zemí. Čeští státní zaměstnanci byli předčasně penzionováni, posíláni na zdravotní dovolenou nebo nuceni k podávání žádostí o přeložení do českých zemí. Byly zhoršovány jejich pracovní i životní podmínky. Jejich odchod měl umožnit zisk zaměstnání pro stoupence HSLS a prostřednictvím nich také ovládnout státní správu, armádu, bezpečnostní aparát a tím fakticky vyřadit mocenské páky ústřední vlády na Slovensku a oslabit její vliv.

             Na mnohých místech vznikaly tzv. národné výbory, které za pomoci Hlinkových gard vyháněly Čechy a židy ze Slovenska. Docházelo i k protičeským shromážděním. V Bratislavě 3. a 4. listopadu 1938 proběhly demonstrace studující mládeže, při nichž byla na adresu Čechů, Maďarů a židů pronášena ostrá slova. 

          Již předtím bylo odevzdáno memorandum funkcionářů studentských spolků ministru školství M. Černákovi, ve kterém nastolili starší požadavek propuštění českých profesorů, kteří neměli kladný poměr ke slovenským věcem. Protičeské projevy nebyly pouze bratislavskou záležitostí. Jejich intenzita dosahovala v různých oblastech rozdílné úrovně. Reakce ze strany české společnosti byly někdy neadekvátní a místní konflikty se představovaly jako rozhodující směr vlády. Realita vypadala tak, že na českou společnost působil odchod Čechů ze Slovenska velmi nepříznivě a vzájemný česko-slovenský vztah se prudce zhoršoval. Návrat českých lidí a především veřejných zaměstnanců se přirovnával k překotné výpovědi a nedocenění jejich služeb pro „slovenské bratry.“ Soudobý autor československého zeměpisu předpokládal, že Slovensko již opustilo nebo brzy opustí dohromady asi 130 000 lidí. Tedy všichni Češi. Tento předpoklad byl jistě nadsazený, neboť řada lidí se ve zdejším prostředí asimilovala a navíc mnoho z nich luďáci potřebovali.


      Během pomnichovské republiky byla opatření slovenské vlády zaměřena především proti českým státním zaměstnancům a jen částečně se dotýkala osob ve svobodných povoláních. 26. listopadu 1938 vydala slovenská vláda nařízení, kterým dala ústřední vládě k dispozici státní zaměstnance české národnosti, kteří měli působiště ve všech odstoupených územích a neměli domovskou příslušnost na zbylém území Slovenska. 

  Ústřední vláda tento závazek odmítla. Přes delší peripetie a za souhlasu Bratislavy se zmocňovacím zákonem se Beranův kabinet zavázal převzít 9000 českých státních zaměstnanců ze Slovenska, a to především v nedefinitivním služebním poměru. Dohoda se netýkala vojáků a realizovala se vládním nařízením č. 382/38 z 23. prosince 1938. Provádění výnosu mělo nedostatky v tom směru, že bratislavská vláda zařadila do dispozičních seznamů převážně státní zaměstnance v trvalém služebním poměru.

Po vyhlášení samostatného Slovenského státu se tamější vláda již necítila touto dohodou vázána a 18. března 1939 přijala usnesení o propuštění všech českých zaměstnanců i zaměstnankyň státních úřadů, ústavů a podniků s odůvodněním, že „nemají slovenskou státní příslušnost“. Ti byli povinni vystěhovat se včetně svých rodinných příslušníků. Zároveň se připouštěly různé výjimky např. v případech, kdy zaměstnanec měl za manželku Slovenku apod. Protektorátní vláda se pokusila uvedené nařízení zmírnit přímým jednáním se slovenskou vládou, která určitý počet českých státních zaměstnanců (především odborníků) potřebovala i v samostatném státě. 

Během jednání v květnu 1938 vyšlo najevo, že na Slovensku již nebyli ti čeští státní zaměstnanci, kteří byli dáni slovenskou vládou k dispozici do 31. prosince 1938. Na závěr jednání byla podepsána dohoda o podmínkách dočasného ponechání některých českých státních zaměstnanců ve službách Slovenského státu. Slovenská vláda mohla tyto pracovníky propustit nejdříve k 30. červnu 1939 a později jen k 30. červnu každého následujícího roku. Z úmluvy byli vyloučeni všichni čeští státní zaměstnanci, kteří byli po vzniku Slovenského státu ponecháni ve slovenských státních službách, a v důsledku toho složili přísahu témuž státu. Úmluvu provázela v realizaci řada komplikací, které již popsala literatura, a proto není nutné je znovu charakterizovat. 

Pro naši situaci je důležité uvést, že většina českých státních zaměstnanců odešla do 30. června 1939. Do té doby bylo propuštěno 17 763 z 20 745 českých státních zaměstnanců, kteří působili na území pozdějšího Slovenského státu. Předpokládalo se, že spolu s jejich rodinnými příslušníky se jednalo o sumu 50 000 osob. K 31. říjnu 1943 působilo na Slovensku 1174 českých státních zaměstnanců a po skončení války jich zůstalo 542. Jejich odchod neprobíhal bezproblémově. Někteří byli oloupeni Hlinkovými gardami, které prováděly pohraniční službu. 16. března 1939 vysvlékly a okradly na nádraží v Žilině vojenský transport, odeslaný do Čech.

Co se týče pracovníků v soukromém sektoru (zaměstnanci různých obchodních společností, příslušníci svobodných povolání, živnostníci, různé námezdní síly) tak i ti byli na počátku éry slovenského státu na mnohých místech vyhošťováni a pocítili na sobě teror a násilnosti ze strany Hlinkových gard. Avšak na jejich stranu se postavil německý okupační režim, který se obával nárůstu pauperizovaných Čechů v protektorátu, a vystěhovávání přestalo. Celkově setrvávalo na Slovensku během války přibližně 30 000 Čechů v různých povoláních.

Složitě vyhlížela i situace českých kolonistů na území jižního Slovenska odstoupeném Maďarsku, kde byli pronásledováni orgány maďarské správy. V obci Velký Meder vyhledávali maďarští důstojníci Čechy a Slováky, které tělesně týrali. Ve Starej Ďale byli spoutáni českoslovenští četníci a nakonec ztlučeni. Podle situační zprávy se tímto postupem „hledělo dosáhnout toho“, aby obyvatelé československé národnosti opustili v odstoupeném území svůj majetek. 

Na základě statistiky odtud uprchlo přibližně 2000 Čechů s hodnotou majetku kolem 250 mil. Kč. Kolonisté z jižního Slovenska utíkali na území zbytkového Slovenska. V luďáckých kruzích se objevily snahy o jejich okamžité vystěhování do českých zemí, které nebyly nakonec realizovány.

Odsun státních zaměstnanců ze Slovenska realizovala Státní stěhovací komise, která byla součástí širší akce zaměřené na přestěhování zaměstnanců z odstoupeného území - Státní akce stěhovací. Po vzniku Slovenského státu byla zřízena protektorátním ministerstvem vnitra evakuační komise v čele s majorem četnictva Jaroslavem Jindrou, která zajišťovala odsun zaměstnanců ministerstva vnitra do protektorátu. Státní stěhovací komise, kterou vedl Ludvík Špacír, zastupovala zaměstnance z ostatních resortů.

Ke statistickému vyjádření počtu uprchlíků ze Slovenska lze použít evidenci provedenou Šímou s tou komplikací, že neodděluje území Podkarpatské Rusi od obsazeného jižního Slovenska. Z Maďarska včetně Podkarpatské Rusi uprchlo 11 625 lidí, ze Slovenska (bez odtrženého pohraničí) pak 8228 osob. 

Pro specifikaci sumy převzatých státních zaměstnanců existuje několik vyjádření. Úhrn z doby protektorátu uvádí, že ze Slovenska bylo převzato do konce roku 1941 19 458 státních zaměstnanců. Dále bylo přemístěno 20 897 vojáků ze všech odstoupených území včetně těch, kteří již měli dříve bydliště na území protektorátu. Souhrnně se odhaduje, že za období po roce 1938 se muselo ze Slovenska vystěhovat okolo 62  63 000 osob české státní příslušnosti. Přiostřovala se také situace v nejvýchodnějším cípu státu na Podkarpatské Rusi. Při sčítání obyvatelstva bylo na zdejším území evidováno 725 357 obyvatel, z nichž se 35 157 osob přihlásilo k československé národnosti. Nejvýchodnější část republiky byla konfesijně a národnostně bohatým regionem. V pomnichovském vývoji narůstal nacionalismus i nezdejším území a prohlubovaly se odstředivé tendence vůči pražskému centru.

Po pohlcení „země Nikoly Šuhaje“ usilovalo především Maďarsko, které by jejím obsazením získalo společnou hranici s Polskem. Oba státy proto vysílaly na československé území různé bojůvky, které se pokoušely destabilizovat situaci v regionu. 

Navíc Maďarsko podporovalo protičeské výpady, které se zde v důsledku posílení nacionalismu objevily. Letecky byly rozhazovány letáky, prostřednictvím kterých se štvalo proti Čechům a vyzývalo k připojení k Maďarsku. Podle hlášení Zemského úřadu v Užhorodě se mezi rusínským obyvatelstvem šířila „podzemní“ propaganda pro Maďarsko. „Agitovalo se, aby se již neotálelo a se sekerami vystoupilo proti úřednictvu a to bylo krátkou cestou vyhnáno z Chustu.“ Na konci října 1938 chodilo ve Svalavě několik rusínských mladíků po židovských obchodech a nutili jejich majitele k odstranění českých nápisů. Dokonce napadali české a židovské chodce na ulici, hrozili jim násilím a vyháněli je pryč. Mezi židy vypukla panika a české obyvatelstvo nevycházelo na ulici.

O týden starší zpráva již uváděla, že stoupenci ministerského předsedy Andreje Bródyho a Štefana Fencika vystupovali proti českým úředníkům. Úsilí těchto maďarónských kruhů o připojení Podkarpatské Rusi k Maďarsku vyvolávalo neklid. Řada českých státních zaměstnanců se obávala o práci, neboť domácí rusínské obyvatelstvo požadovalo uplatnění vlastních lidí na jejich místech. Vláda Podkarpatské Rusi vydala, v reakci na tyto nálady a také díky přílivu uprchlíků z území připojených k Maďarsku, některým českým st. zaměstnancům dekrety, jimiž je poslala na mimořádnou dovolenou a dala je k dispozici ústřední vládě v Praze. 


Další protičeské protesty byly spjaty se jmenováním gen. Lva Prchaly ministrem vnitra autonomní vlády v lednu 1939. Při shromáždění v Chustu, kde promluvil bratr ministra Révaye, bylo provoláváno „nechceme Čechy“. Poté demonstranti vnikli do vládních budov a strhli úřední návěstí. Dav také ohrožoval československé četníky a vojsko. V Jasině se konala 19. ledna 1939 manifestace, jíž se zúčastnilo na 1000 osob. Společným jmenovatelem projevů několika řečníků se stal odpor proti jmenování „cizince ministrem vlády Karpatské Ukrajiny“. Objevili se i demagogické formulace o útlaku českého úřednictva.

„Češi mohli odejet ze Slovenska vlakem, my je poženeme pešky a nebudou si moci vzít, ani to co jim patří.“ 

Při pochodu kolem pošt, úřadů a četnické stanice dav provolával: „Hanba Čechům, fuj.“ Především na popud vedoucích byly pronášeny různé další nadávky: „Pryč se zloději, dejte nám zbraně, četnictvo do našich rukou, dělejme to jako Slováci.“ Podle souhrnné situační zprávy bylo české úřednictvo a obyvatelstvo tímto chováním rozhořčeno a mnohdy také postrašeno. Výrazný československý podíl na kulturním, školském a hospodářském rozvoji Podkarpatské Rusi se v těchto chvílích přestal zohledňovat.

Vzhledem k neklidné situaci ve východním cípu republiky se již krátce po Mnichovu očekával proud 20 000 českých vystěhovalců. Předpoklad se nenaplnil,  vystěhování probíhalo postupně. Během druhé republiky se přesunuli především ti státní zaměstnanci, kteří sloužili na území, které získalo Maďarsko po vídeňské arbitráži. Ostatní pracovníci se evakuovali až po obsazení země Maďarskem v březnu 1939. Útvary československé armády a SOS ustoupily na Slovensko, do Polska a Rumunska. Řízením postupné evakuace byl pověřen gen. Lev Prchala, velmi brzy však přešlo na gen. Olega Svátka. Co se týče civilistů, tak během roku 1939 bylo přepraveno do protektorátu asi 6000 osob. K tomuto účelu vznikla v dubnu 1939 evakuační komise v Chustu pod vedením Antonína Sládka, která přemístila bytové zařízení a svršky pro 5334 osob. Do konce roku dopravila přes 3500 vybavení domácností. První vlakový transport žen a dětí odjel 4. dubna 1939. Hlavní trasy směřovaly přes Budapešť a Vídeň. Při ústupu v březnu částečně i přes Polsko. Podle statistiky z doby protektorátu bylo z bývalé Podkarpatské Rusi převzato celkem 5778 státních zaměstnanců. Pro určitou představu o cifře zaměstnanců armády lze použít číselné vyjádření MNO v likvidaci, které uvádí, že ze Slovenska a Rusi se vrátilo 5603 pracovníků. Vedle nepříznivých existenčních  podmínek pro českou menšinu v odstoupeném německém pohraničí nebyly příhodné poměry ani na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Řada státních zaměstnanců musela tato území opustit již v průběhu pomnichovské republiky. Po vyhlášení samostatnosti Slovenska musela odejít většina českých státních zaměstnanců, v případě Podkarpatské Rusi se to týkalo všech těchto osob. Souhrnná statistika připravená pro premiéra Eliáše uváděla, že ze Slovenska a Podkarpatské Rusi bylo evakuováno 23 185 státních zaměstnanců.


Vypovídání Němců z republiky

Na teritoriu českých zemí zůstalo po Mnichovu asi 240 000 československých státních příslušníků německé národnosti. Během druhé republiky docházelo k propouštění německých zaměstnanců, což mělo za následek několik stížností říšskoněmeckých zastupitelských úřadů. Nařízení, podle něhož některé závody nesměly zaměstnávat občany nečeské národnosti, jako např. zbrojovky, uplatňovali čeští podnikatelé a státní úředníci i v nedůležitých odvětvích. V podnicích, kde byla přezaměstnanost, se propouštěli v prvé řadě Němci. Němečtí živnostníci a rolníci prodávající zemědělské přebytky byli bojkotováni. 

Za důvody stála především opatření nacistického režimu v okupovaném pohraničí, ale také chování nacionalistických Němců v republice. Okresní úřad v Plzni, kam přicházeli vyhoštění Češi z pohraničí, k tomu uvedl: „Pokud se bude postupovat tak proti Čechům, budeme i my tak postupovat proti obyvatelům německé národnosti zde již dříve usedlým.  

Navíc řada rezolucí domácích profesních organizací v průmyslu požadovala propuštění Němců příslušných domovským právem do pohraničí, aby se uvolnila pracovní místa pro uprchlíky, kteří tam přišli o místa. Některé z říšskoněmeckých diplomatických nót reagovaly na vypovídání Němců z republiky. Německé vyslanectví v Praze si československému ministerstvu zahraničí stěžovalo, že četní sudetští Němci a Němci říšští příslušníci (bydlící na území pomnichovského státu před 21. květnem 1938 ovšem s domovským právem na odstoupeném území  nešlo tedy o uprchlíky) „byli vyhoštěni“ československými úřady, při čemž museli během 24 hodin opustit svá bydliště. Od tohoto jednání proto mělo být okamžitě upuštěno, což ministerstvo vnitra vyžadovalo od všech podřízených úřadů. „K vyhošťování říšských Němců a Němců příslušných domovským právem do území okupovaného, kteří však jsou trvale usazeni v neokupované části československého státního území, nebylo z příčin povahy politické v přítomné době přikročováno a také od provedení právoplatných vyhošťovacích nálezů zatím upuštěno.“

Rozsah vypovídání byl ve skutečnosti nepatrný, což se  skrze dokumentaci doložit. Policejní ředitelství v Praze zaznamenalo vypovídání Němců jen ve 12 případech. Říšské úřady však rozsah akcí nafoukly, což se potvrdilo i na základě chybných informací, podle kterých mělo být vyhoštěno 50-100 německých nájemnic Ženského domova na Smíchově, což se nakonec nepotvrdilo.

Stížnosti říšskoněmeckých institucí poukazovaly i na již zmíněné propouštění pracovníků německé národnosti. V kladenské Poldovce tak mělo přijít o místo na 60 Němců. Zpráva samotného zaměstnavatele uvádí, že 15 říšskoněmeckých úředníků bylo posláno na placenou dovolenou a posléze bylo odesláno do filiálky v Chomutově. Nebyli tedy propuštěni, ale jen přeloženi. S tím nesouhlasily říšské úřady a požadovaly jejich návrat do mateřského závodu, protože se mělo jednat o „specialisty“ a tím pádem měl být jejich návrat ve vlastním zájmu kladenského podniku. 

Zaslaná doplňující informace z Poldovky konstatovala, že dalších 45 úředníků odešlo samo bez ohlášení a byl jim zaplacen plat až do konce roku. Poldina huť zaměstnávala dále 100 až 150 německých úředníků a neměla v úmyslu je propustit, jedině, že by o to sami požádali. Rovněž měli být propuštěni němečtí zaměstnanci Dělnicko-úrazové pojišťovny v Praze. Při rozboru se ukázalo, že rozsah výpovědi byl i  v tomto případě zveličen. 

    Širší zdůvodnění československé strany konstatovalo, že pokud byl někdo propuštěn, stalo se tak pro přebytečnost a dostal všechny služební požitky, výpovědní lhůta byla zachována.

„Československá republika je i nadále právním státem a proto, kdo by se cítil poškozen výpovědí, je možno dovolávati se nápravy žalobou.“ Tomu kontrovala německá Aide-Memoire z 25. října 1938, jež obsahovala ničím nedoloženou informaci, podle níž měli být říšští státní příslušníci sami nuceni, aby se pod rezignací zřekli svých smluvených a dalších práv a žádali okamžité propuštění.


Některá z provedených propuštění byla provedena recipročně k propouštění v pohraničí. Říšskoněmecká nóta upozorňovala na pokyn ministerstva zemědělství majitelům lesů, kteří měli propustit všechny úředníky jiné než československé národnosti. Můžeme k tomu doplnit, že v okupovaném pohraničí došlo k propuštění soukromých lesních zaměstnanců a v rámci jejich předpokládaného umístění vydalo ministerstvo tento pokyn. Zhoršování existenčních podmínek českého obyvatelstva v pohraničí, chování většiny německého obyvatelstva ve zlomovém roce 1938 potom vedlo k recipročním opatřením ve druhé republice, která se intenzitou a rozsahem nemohla rovnat postupům prováděným v pohraničí.

Uprchlíci na půdě druhé republiky

Vyjasňování kompetencí příslušných úřadů. Státní instituce a vracení uprchlíků

Migrace obyvatelstva z pohraničí, obývaného v převážné části německy mluvícím obyvatelstvem, probíhala ve třech vlnách. V těšínském případě docházelo k přemisťování především  po obsazení území Polskou republikou. V moderních českých dějinách neexistovala paralela k množství uprchlíků, se kterými se musela druhá republika a její úřady vypořádat. 

V této souvislosti bude podstatné zamyslet se nad otázkou, do jaké míry státní instituce s těmito přesuny počítaly, jaká učinily opatření, bránily nějak pohybům obyvatelstva, a jak se jejich názory vyvíjely.


Poměry v německém pohraničí Československé republiky nabraly v druhé půli třicátých let výrazně konfrontační ráz. 

Po květnové mobilizaci došlo pod vlivem těchto okolností k prvním nepříliš rozsáhlým odchodům obyvatel z pohraničí (tzv. první vlna), mezi nimiž převažovali židé, kteří opouštěli domovy z důvodu nárůstu antisemitských projevů. Státní správa i pod vlivem toho, že se jednalo o movité civilisty, neřešila sociální pomoc těmto uprchlíkům. Oporu k tomuto svému postoji jí dávala i důvodová zpráva k zákonu o obraně státu (dův. zpráva k §116), která stanovovala, že náklady na dobrovolnou evakuaci si každý musí hradit sám. Toto stanovisko státního aparátu muselo pod tlakem dalších okolností dostát změn.

Po Hitlerově projevu 12. září 1938 na sjezdu NSDAP v Norimberku a následném pokusu henleinovců o puč (provázeném útoky proti četnickým služebnám, celnicím a státním úřadům, provázeném sabotážemi a násilím proti Čechům, židům a antifašistickým Němcům), vyhlásila vláda Milana Hodži stanné právo v několika  okresech. Zklidnění situace, které slibovalo vládní opatření, měl narušovat Hitlerem založený Sudetendeutsches Freikorps. Jeho úkolem bylo zneklidňovat celé pohraniční území ozbrojenými akcemi. „V noci Hitlerovy řeči se teror na německém území tak rozmohl, že se proud uprchlíků do Prahy značně zvětšil. Vydání pohraničního území četnictvem a policií probudilo u státověrného obyvatelstva pocit, že je vše ztraceno. Tak se zachránili útěkem do českého území,“ takhle charakterizoval svoje pocity jeden z německých demokratů. Vedle různých obav také popsané excesy vedly k masovějšímu odchodu obyvatelstva z pohraničí (tzv. druhá vlna). Převažovali mezi nimi politicky exponovaní Němci a židé. Češi byli v menšině.

Na mnoha místech, v Praze a dalších velkých městech se ve dnech 12. až 15. září 1938 objevili uprchlíci. Jejich kvantita byla však radikálně větší než v předchozích měsících, kdy se jednalo vesměs o jednotlivce. Byla to záležitost, se kterou nikdo nepočítal, neboť se předpokládalo, že evakuace z pohraničí bude probíhat organizovaně na pokyn vojenských složek. Úřady byly překvapeny tímto nenařízeným přesunem obyvatelstva a nevěděly v první chvíli, jaká mají učinit opatření, zejména jak těmto lidem opatřit přístřeší a nutnou výživu. „Na dobrovolný odchod obyvatelstva z pohraničního území nebyly připraveny ani úřady civilní, ani vojenské. Obdobně charakterizovaly připravenost státní správy i relace SoPaDe.

.

15. září 1938 přijely do Prahy první transporty z pohraničí. Jednalo se vesměs o starce, ženy a děti německé národnosti. Jen několik žen bylo doprovázeno svými manžely, kteří se potom, co se ujistili, že jejich ženy a děti byly v bezpečí, navraceli zpět domů.

Na Denisovo nádraží dorazil o osmé hodině ranní vlak o počtu 20 vagónů s utečenci z Varnsdorfu a Niedergrundu (Dolního Podluží), kteří opustili své domovy v důsledku „velkého řádění místních ordnerských tlup“. Na Masarykovo nádraží dojela souprava s uprchlíky z Chebu a Fleissenu (Plesné). Zvláštní vlak, který tam zastavil v dopoledních hodinách, očekávali zástupci dobročinných organizací, kteří pomohli zajistit prvotní stravování a ubytování.

Se zaopatřením přechodného bydlení se vyskytly problémy. Uprchlíci, kteří přijeli na Denisovo nádraží, byli po dobu skoro 10 hodin ponecháni v nádražních vestibulech a na schodech před staničními budovami. Při čekání na rozhodnutí o umístění „budili pozornost kolemjdoucích, kteří měli s nimi útrpnost, hostili je různými potravinami a uspořádali i peněžní sbírky, která vynesla celkem 1344,20 Kč." Nakonec byli umístěni v Baxově domovině, ve Vystěhovalecké stanici, Strahovském stadionu či Lidovém domě v Hybernské ulici, kde je navštívila i manželka prezidenta republiky Hana Benešová. (Britský zprostředkovatel v sudetské otázce lord Walter Runciman zavítal mezi uprchlíky na Strahovský stadion.)

Ředitelka sociální péče hl. města Prahy Růžena Pelantová odmítla umístit 500 utečenců německé národnosti, kteří ráno 15. září 1938 přijeli na Denisovo nádraží, s ohledem na to, že to již není jejich kompetence, neboť se uprchlická otázka měla řešit téhož dne na ministerstvu sociální péče.


Odpoledne proběhla zmíněná porada o zaopatření „lidí na útěku“ (jejichž počet v Praze dosahoval  2000 osob) a o postupu k zamezení dalšího hromadného odchodu obyvatelstva z pohraničí „z bázně před pronásledováním politickými odpůrci“. Na této schůzi vznikl návrh oběžníku, který byl nakonec vydán v pozměněné podobě 16. září 1938. Nerealizovaný náčrt obsahuje některá důležitá fakta. Poukazuje na hromadění většího množství uprchlíků z pohraničí (sociálnědemokratického, komunistického politického smýšlení nebo československé národnosti) ve vnitrozemí, kteří se obávali o svou bezpečnost. Aby se předešlo šíření paniky, mělo být dalším migracím zabráněno domluvou či upozorněním na učiněná opatření apod. Pokud by se nedaly zpochybnit obavy občanů o vlastní bezpečnost, mělo se působit na dobročinné organizace a ústavy, aby zajistily jejich umístění ve vlastním okrese.


Upravený cirkulář zdůvodněný zamezením „hromadného spontánního odchodu obyvatelstva z pohraničí“ byl vydán 16. září 1938 Zemským úřadem v Praze se souhlasem ministerstva vnitra a požadoval od všech okresních úřadů zabránění věcně neopodstatněného hromadného opouštění bydlišť obyvatelstvem pohraničí, a to všemi dostupnými prostředky. Ve zvláštních případech, kdy byl útěk z místa pobytu věcně zdůvodněn např. izolovanou polohou, vážnými srážkami apod., měly být uprchlé osoby soustřeďovány na vhodných místech vlastního okresu, nejvýše však v sousedním okrese. Zejména se mělo zabránit stěhování do Prahy. Za pomoci dobročinných organizací měla být sociálně slabým utečencům poskytnuta účinná pomoc, především ubytování a stravování. Zda budou poskytnuty finanční prostředky ze státního rozpočtu, nebylo doposud jasné.

O situaci v Praze a stanovisku ministerstva sociální péče napsalo Právo lidu. „Jest však třeba říci, že ministerstvo sociální péče rychle učinilo všechna potřebná opatření, aby tito nešťastní hraničáři byli alespoň řádně ubytováni a nasyceni. Po této stránce je o ně postaráno a jsou učiněny všechny přípravy i pro další příval uprchlíků z pohraničí. Dnes byli pohoštěni v našem Lidovém domě.“

Následujícího dne informovalo ministerstvo sociální péče okresní úřady, aby uprchlíkům, kteří v důsledku ohrožení života opustili svá bydliště a nedisponovali žádnými finančními prostředky a nebyli povinni vojenskou či jinou veřejnou službou, byla dána prozatímní podpora ze státních prostředků. Okresní úřad měl sdělit ministerstvu počet utečenců ve svém obvodu, jak byli umístěni, a popsat spolupráci s charitativními organizacemi a popřípadě jejich podíl na péči. Zároveň měl také uvést potřebu financí na nejbližší týden. Uprchlíci měli být stále přesvědčováni k návratu do svých domovů.

Když shrneme informace z těchto oběžníků, vyplývá z nich, že úřady považovaly útěk části obyvatelstva z pohraničí za bezdůvodný. Tomuto neopodstatněnému útěku chtěly také zabránit. Rovněž proto péči o tyto osoby pokládaly za dočasnou do uklidnění situace. 

Zároveň chtěly znemožnit usazování uprchlíků v Praze, neboť jejich přítomnost v hlavním městě by stěžovala evakuaci a přinášela by také případná zdravotní rizika (např. šíření epidemií).

Obava z případné války potom vedla ke snaze evakuovat ohrožené obyvatelstvo z území vně obranné linie. Na okresní úřad v Aši se 19. září 1938 dostavila deputace, složená z poslance KSČ dr. Jaromíra Dolanského, člena DSAP Andrease Amstättera, bývalého poslance KSČ Emila Russa a komunisty Volköla, a informovala o prováděné evakuaci ze severní části okresu Aš, obce Rossbach (Hranice) a okolí. Evakuované osoby, ženy a děti, celkem asi 60 osob, měly být dopraveny do Chebu. Muži měli být soustředěni v Aši. Na další den připravovali vyklizení samotného města Aše a jižních částí okresu (celkem 500 osob) do Chebu, odkud měli být všichni postupně posláni do dalších okresů. „Okresní hejtman se snažil deputaci přemluvit, aby zabránil hromadnému odstěhování, avšak deputace trvala na svém a žádala o poskytnutí pomoci.“ Delegaci bylo nakonec v tomto směru vyhověno.

Stále více se ukazovalo, že není správný předpoklad vyslovený v vodové zprávě k zákonu o obraně státu, že náklad na tzv. dobrovolnou evakuaci si musí každý hradit sám (důvodová zpráva k §116). „Neboť není-li možno zabránit takovéto evakuaci, ať již bylo podnětem k ní skutečné nebo jen zdánlivé ohrožení bezpečnosti osobní, nelze zabrániti tomu, aby spolu s majetnými občany, kteří si mohou hradit náklady přestěhování, neopouštěli svá bydliště též lidé méně majetní, popř. lidé úplně bez prostředků.“ Proto ministerstvo sociální péče navrhovalo, že je nutné postarat se o nemajetné uprchlíky z důvodu zachování klidu, veřejného pořádku a branné morálky.


Náhlý pohyb obyvatelstva postupně přispěl k formulování názoru, že i pro budoucnost nelze vyloučit možnost podobného hromadného útěku. Přičemž je třeba počítat, že nucenému odsunu bude zpravidla předcházet nenařízená, neuspořádaná migrace. Proto ministerstvo doporučovalo učinit pro uvedený případ vhodná legislativní a administrativní opatření. Zdůvodňovalo to zejména ohrožením branné síly národa, což mělo v zářijových dnech velkou váhu.

Mezi nejpalčivější problémy, které bylo nutno vyřešit na legislativní úrovni, patřilo podle ministerstva sociální péče především přesné vymezení působnosti zúčastněných úřadů, zabránění překotnému přílivu utečenců do hlavního města, vymezení vhodných míst pro soustředění běženců a určení opatření týkajících se ubytování, stravování, lékařského ošetření, transportu, přípravy barákového tábora apod. Vyřešení těchto otázek mělo proběhnout na meziministerské poradě, kterou mělo svolat ministerstvo vnitra.

Hodžův kabinet přijal na schůzi 21. září 1938 pod nátlakem anglo-francouzské návrhy. Vláda tak vyslovila souhlas s odstoupením území s více než 50 % německého obyvatelstva. Konkrétní modality odstoupení měly být předmětem dalšího jednání. Po přijetí takto závažného rozhodnutí se rozhodla podat demisi.

Přičemž počítala s tím, že přijetí návrhů vyvolá rozhořčení i strach obyvatelstva v pohraničí. Proto k jeho uklidnění mělo přispět prohlášení ministerstva vnitra určené zejména státním zaměstnancům z toho důvodu, aby nedošlo k dalšímu ukvapenému opouštění příhraničních oblastí v mezidobí do provedení nové úpravy na mezinárodním základě, neboť „do jednání Hitlera s Chamberleinem zůstává kompetence státních orgánů a právní řád nezměněn,“ konstatovalo usnesení vlády. Ministr vnitra měl také jednat s představiteli SdP o zabránění výtržnostem a škodám na smíšeném území.

Na schůzi 21. září 1938 byl ministr sociální péče ing. Jaromír Nečas zmocněn k tomu, aby učinil všechna opatření potřebná k usměrnění pohybu civilního obyvatelstva z pohraničního území. V důsledku toho vyvinulo ministerstvo sociální péče příslušnou aktivitu. Od ministerstva vnitra požadovalo součinnost v otázkách vymezení prostoru pro uprchlíky. 

Opatření je nutno chápat v souvislosti s případnou válkou, při níž by nevhodné umístění velkého počtu lidí mohlo vyvolat komplikace například při řízené evakuaci. Dále vyžadovalo účinný zákrok proti „zločinnosti nekalých živlů“ při pohybu obyvatel a zajištění vhodných ubikací pro uprchlíky. Vnitro mělo taktéž příslušně instruovat okresní úřady. Otázku dopravy řešilo ministerstvo sociální péče s ministerstvem železnic, prevenci nakažlivých onemocnění především záškrtu potom s ministerstvem veřejného zdravotnictví a zabezpečilo taktéž finanční stránku věci.


I nadále mělo zůstat v tajnosti opatření, že okresní úřady mají všemi prostředky usilovat o to, aby se lidé z jejich okresu nestěhovali. Ve spolupráci s MNO byl vymezen i prostor, do kterého měli být umístěni uprchlíci. MNO bylo proti tomu, aby byli usazeni do prostoru na východ od Vltavy, na jih od Labe a v hlavním městě Praze. I proto se v Čechách trvalo na tom, aby se stěhovali nejdále do sousedního nebo nejbližšího okresu. V zemi Moravskoslezské připadalo v úvahu pro umístění území na sever od vzdušné čáry Moravská Třebová–Místek. Na jihu Moravy potom ve vlastním okrese, v nejkritičtějším případě v okrese sousedním.

Funkcionář DSAP Eugen de Witte vzpomínal na snahu evakuovat příslušníky strany, které bránila úřední nařízení. „Byli jsme z příkazu ministerstva železnic připraveni evakuovat ženy a děti z první zóny ohrožení, zemský úřad však disponoval nařízením ministerstva vnitra, že vlaky nesmí být odbaveny, a tak se ženy s dětmi musely vrátit zpět do svých domovů.“

Nejmenovaný německý sociální demokrat z Kraslic obdobně reflektoval situaci spojenou s evakuací. „Ve středu 21. září, ve čtyři hodiny odpoledne jsme dostali z Prahy příkaz, evakuovat naše ohrožené soudruhy. Udělat to klidně a tajně, je vyloučeno, když lidé běhají na vlak jen s ranečky.“ Železniční správa na příkaz z Prahy byla ochotná přistavit čtyři vlaky. Jejich odbavení však zakázal okresní úřad v Karlových Varech. „Večer o půl desáté hlásilo rádio zprávu, že vláda donucena přijímá berchtesgadenské požadavky. Znovu v noci a časně ráno nastal nával lidí na plánované vlaky, a teprve když se tlačenice ještě zvětšila, dovolili zvláštním vlakům odjet.“ Jiné svědectví považovalo evakuaci ohrožených straníků za zadostiučinění. „V nejohroženějších místech na hranici se začalo s evakuací žen a dětí Čechů a německých sociálních demokratů. Lidé byli dopravováni do Prahy a tam v právě připravených místnostech ubytováváni. V demokratických kruzích bylo toto opatření přijato se zadostiučiněním. DSAP a její organizace se držely v tomto čase velmi dobře a pracovaly v úzké shodě s československými úřady.“ Vraťme se nyní opět k popisu postupu státních úřadů.

22. září 1938 došlo k dohodě mezi zástupci ministerstva vnitra a ministerstva železnic o postupu železniční správy při stěhování obyvatelstva z pohraničního území. Staniční úřady měly odpíráním zvláštních transportních vlaků podporovat opatření ministerstva vnitra o zamezení nežádoucí migrace. V nezbytných případech si měly vyžádat od okresního úřadu četnictvo k udržení klidu a pořádku a vymýcení nekalých živlů. Transportní vlak neměl být vypraven dříve, než staniční úřad zjistil u okresního úřadu příslušnou vykládací stanici, kterou stanovoval zemský úřad. Železniční správa měla rovněž zajistit, aby transporty neprocházely při tranzitu Prahou. O tom, kam byli uprchlíci odesláni, mělo být uvědoměno i ministerstvo sociální péče, aby mohlo případně zařídit stravování a ubytování osob, které se vystěhovávaly.

23. září 1938 se tentokrát  Syrového vláda usnesla, aby se ministerstvo vnitra a sociální péče za účasti ministerstva financí dohodlo na usměrnění a umístění osob vystěhovaných z pohraničí. Prostředky k tomuto účelu věnované Národní bankou měly být dány k dispozici státní správě ve výši 2 mil. Kč. 

Přesně v intencích meziministerských dohod z 21.-22. září 1938 vydalo 23. září 1938 ministerstvo vnitra opatření k zamezení bezdůvodného útěku obyvatelstva z pohraničí. Na podkladě toho nařízení vydal 25. září 1938 Zemský úřad v Praze oběžník, v němž naléhal na okresní úřady a státní policejní úřady, aby všemi vhodnými prostředky zabránily hromadnému opouštění bydlišť obyvateli v pohraničí.


Připravil : Dr. O. Tuleškov

Vydaly České národní listy jako 842. publikaci, která je určená pro vnitřní potřebu vlasteneckých organizací, Praha 23.2.2025.

Webová stránka : 

Estranky: